Osoby ESTJ są pewnymi siebie i pewnymi siebie ludźmi, którzy żyją w konkretnym świecie faktów i zasad. Jako tradycjonaliści lubią mieć pewność, że wszystko działa jak w zegarku, a normy, prawa i wartości są przestrzegane. W związku z tym często zajmują stanowiska kierownicze, gdzie ich silne przekonania mogą zostać wprowadzone w życie.

Ci ambitni ludzie zazwyczaj nie mają trudności z wyrażaniem swoich poglądów, zwłaszcza gdy uważają, że ktoś przekroczył granicę. Ich szczere i bezpośrednie podejście gwarantuje, że ich pragnienia zostaną jasno przekazane, tak aby praca została wykonana prawidłowo.

Jednak dla wielu osób spod znaku ESTJ ich skupienie na faktach, zasadach i regulacjach powoduje, że inni ludzie są zdenerwowani. Osoby te mają tendencję do zapominania o emocjonalnych potrzebach jednostki i mogą stać się wymagające i krytyczne w swoich próbach osiągnięcia własnych wysokich standardów. Mogą odrzucać myśli, uczucia i opinie swoich przyjaciół i kolegów, nawet nie biorąc ich pod uwagę. Chociaż mogą być zupełnie nieświadomi tego, jak nieczułe i nieczułe są dla innych, uczucia wciąż są ranione, a związki cierpią.

Osoby ESTJ lubią być odpowiedzialne, ale muszą pamiętać, że skuteczne przywództwo nie polega tylko na egzekwowaniu zasad. Jedną z kluczowych umiejętności, których potrzebują dobrzy liderzy, aby odnieść sukces, jest empatia. Podczas gdy współczucie to rozumienie uczuć i potrzeb innych ludzi, empatia pozwala nam postawić się w sytuacji innej osoby i odnieść się do jej myśli, emocji i doświadczeń tak, jakby były naszymi własnymi.

Dlaczego potrzebujemy empatii?

Badanie wykazało, że empatia jest pozytywnie związana z wydajnością pracy. Menedżerowie, którzy wykazują więcej empatii w stosunku do swoich pracowników, są postrzegani przez swoich szefów jako osoby osiągające lepsze wyniki, a pracownicy, którzy mają empatycznego szefa, osiągają lepsze wyniki, ponieważ im ufają. W innym badaniu naukowcy stwierdzili, że empatia może wzmocnić współpracę, ponieważ pozwala nam lepiej interpretować zachowanie innych.

Naukowcy wskazali również na następujące korzyści płynące z rozwijania empatii:

  • Jest ona krytyczna dla naszego przetrwania, ponieważ wymaga dokładnego postrzegania, interpretowania i reagowania na sygnały emocjonalne innych osób.
  • Empatia jest kluczowym elementem zachowań prospołecznych, czyli działań, które ludzie podejmują z korzyścią dla innych i społeczeństwa.
  • Empatia jest ważna w rozwoju zdrowych związków.
  • Wyższy poziom empatii wiąże się z lepszym rozwiązywaniem konfliktów.
  • Wyrażanie empatii często wiąże się z poczuciem odpowiedzialności społecznej.

Brak empatii może prowadzić do destrukcyjnych zachowań, takich jak zastraszanie czy manipulacja, i negatywnie wpływać na związki, więc niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć swoje emocjonalne IQ, czy zacząć rozwijać swoją łagodniejszą stronę od podstaw, skorzystasz na tym ty i twoje związki.

Jak okazywać empatię

Wyrażanie empatii może nie być jedną z mocnych stron ESTJ, ale na szczęście jest to umiejętność, której można się nauczyć. Oto kilka wskazówek, które pomogą osobom ESTJ rozwinąć inteligencję emocjonalną i ćwiczyć takie umiejętności pracy z ludźmi, które zaprowadzą je na szczyt.

  1. Zawieszaj osąd. Choć możesz mieć trudności ze zrozumieniem, jak ważne jest uwzględnianie uczuć i poglądów innych ludzi, możesz myśleć o słuchaniu i docenianiu myśli innych jako o sposobie zbierania informacji. Staraj się nie odrzucać pomysłów lub emocji innych osób przed ich właściwym rozważeniem i zadawaj pytania, aby upewnić się, że rozumiesz ich punkt widzenia. Pamiętaj, że każdy ma coś do zaoferowania.
  2. Bądź elastyczny. Kiedy spotykasz się z nowymi pomysłami lub sposobami pracy, możesz mieć opory przed włączeniem ich do swoich szczegółowych i mocno zakorzenionych planów. Jeśli jednak będziesz skłonny do tworzenia nowych planów lub wprowadzania poprawek i pozbędziesz się części kontroli, często uda Ci się znaleźć jeszcze lepsze rozwiązanie i stworzyć bardziej współpracujący zespół. Pamiętaj, aby rozpoznać, uznać i okazać wdzięczność osobom, które mają dobre pomysły. Nie każdy myśli tak samo jak Ty, ale akceptacja różnic może prowadzić do bardziej efektywnych wyników.
  3. Ćwicz aktywne słuchanie. Wiele osób ESTJ jest tak podekscytowanych własnymi pomysłami i planami, że często zaczynają mówić wszystko, dominują w rozmowach i przerywają innym. Kiedy jednak słuchasz, pokazujesz innym, że zależy Ci na ich uczuciach, szanujesz ich pomysły i budujesz zaufanie. Aktywne słuchanie przenosi uwagę z własnych myśli na myśli drugiej osoby, dzięki czemu jesteśmy obecni i możemy odzwierciedlać wyrażone uczucia i pomysły bez oceniania. Wysłuchujesz obaw drugiej osoby, nie próbując rozwiązywać jej problemów. Aby praktykować aktywne słuchanie, spróbuj sparafrazować czyjeś myśli, poproś o wyjaśnienie kwestii, których nie rozumiesz i zaproponuj podzielenie się podobnym doświadczeniem.
  4. Patrz na ogólny obraz sytuacji. Staraj się nie gubić się w faktach i szczegółach. Przedstawiając swoje pomysły, podziel się głównymi punktami, a następnie daj innym szansę na odpowiedź i zadawanie pytań, nie skupiając się zbytnio na każdym aspekcie swojego planu.
  5. Zwolnij. Dla osób ESTJ kuszące jest wypełnienie cichej przestrzeni kolejnymi wypowiedziami, ale skuteczni liderzy mają czas, aby zatrzymać się, zastanowić i pomyśleć przed wystąpieniem. Staraj się mówić powoli i spokojnie, bez protekcjonalności. Nie wymagaj natychmiastowej odpowiedzi, ale daj innym czas do namysłu. Postaraj się wygospodarować w swoim planie dnia trochę czasu na refleksję i współczucie, abyś mógł wrócić z przemyślaną odpowiedzią.

Zdolność rozumienia tego, co przeżywają i czują inni, jest umiejętnością, która przyczynia się do skutecznego przywództwa, między innymi dlatego, że pomaga budować i utrzymywać relacje. Niezależnie od tego, czy dążysz do sukcesu w swojej karierze zawodowej, czy w osobistej komunikacji z innymi, osoby ESTJ przekonają się, że odrobina empatii pomoże im stać się podziwianymi przyjaciółmi, cenionymi współpracownikami i szanowanymi liderami, którymi pragną być.

Warto przeczytać