Home » MARKETING » Zielone projektowanie
Kwi
02

Zielone projektowanie

Design, chociaż wiązany ostatnio głównie z wysublimowaną estetyką, opiera się przede wszystkim na projektowaniu użytecznych i funkcjonalnych przedmiotów czy usług. Stawianie potrzeb odbiorców w centrum zainteresowania powoduje, że staje się on doskonałym narzędziem do opracowywania rozwiązań prospołecznych i ekologicznych. Firmy, również w Polsce, coraz chętniej sięgają po narzędzia oparte na metodologii design thinking, aby budować swoje działania CSR. Jakie są tego skutki?

Design Thinking to metodologia rozwiązywania problemów metodami zaczerpniętymi z wzornictwa i branży kreatywnej. Punktem wyjścia jest głębokie zrozumienie potrzeb użytkownika. Następnym krokiem jest diagnoza sytuacji i dobre sformułowanie problemu, generowanie innowacyjnych rozwiązań, prototypowanie i testowanie. Częścią integralną procesu jest ciągłe weryfikowanie założeń i testowanie różnych propozycji. Opracowana na Uniwersytecie Stanforda i szerzona przez firmę Ideo metoda cieszy się ogromną popularnością i wprowadzana jest w korporacjach na całym świecie, w tym m.in. przez Polaroid, General Electric, T-Mobile czy BMW. A jak to wygląda u nas? W Polsce design thinking często wykorzystywany jest do budowania marki tak, aby miała spójny przekaz i wyróżniała się na tle konkurencji, jak również do tworzenia nowych produktów i usług. Ostatnio jednak przedsiębiorstwa chętnie korzystają z tej metodologii do opracowywania działań ekologicznych, społecznych i z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Design thinking 1

Niebieska ekologia

W czerwcu 2013 r. globalna kampania Think Blue firmy Volkswagen, w ramach której zrealizowano już ponad 350 projektów w 35 krajach na całym świecie, dotarła nad Wisłę. Dzięki niej powstały, np. Fotobudki w Australii, napędzane energią wytwarzaną siłą ludzkich mięśni czy projekt najgłębszego kosza na śmieci, który dzięki efektom dźwiękowym, motywował mieszkańców do zachowań ekologicznych w Szwecji. Polska odsłona kampanii musiała wyróżnić się na tle tych kreatywnych pomysłów. Jednocześnie miała odwoływać się do głównych wartości promowanych w Think Blue – łączenia dbałości o nasze otoczenie z dobrą zabawą.

Think Blue. Jam., czyli jak odkryć potrzeby mieszkańców

Jako cel w polskiej akcji promującej niebieską ekologię ustanowiono aktywizację mieszkańców dużych osiedli do dbania o swoją okolicę. Design Thinking był idealnym sposobem na odkrycie potrzeb mieszkańców i opracowanie prototypów urządzeń, które zachęcałyby do proekologicznych i prospołecznych zachowań. Dlatego właśnie jednym z najważniejszych elementów akcji ustanowiono warsztaty oparte na tej metodologii. Jednocześnie jednak to posunięcie wymagało zminimalizowania odgórnie narzuconych działań ze strony organizatora. – To był dosyć odważny krok ze strony Volkswagena, aby przenieść siłę tej akcji w ręce potencjalnych użytkowników. Jednak dzięki temu proces uczestnictwa mieszkańców wybranych miast był widoczny w projekcie od początku. Już na etapie warsztatów, punktem wyjścia dla pracy projektantów były bezpośrednie rozmowy z mieszkańcami, dzięki którym wyłoniły się konkretne problemy, jakie dostrzegają w przestrzeni, która ich otacza, ich potrzeby i pomysły – mówi Maja Brzozowska-Brywczyńska, socjolog, wykładowca na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu i uczestniczka Think Blue. Jam.

Rekuperacja dla czystych trawników

Interdyscyplinarne zespoły pracujące na warsztatach składające się z pracowników różnych branż i studentów najpierw zbadały oczekiwania społeczności dużych osiedli. Na podstawie wizyt lokalnych zidentyfikowano wiele potrzeb, jak integracja międzypokoleniowa, miejsca spotkań, czystość czy rozrywka. Przez 2 dni, 19 uczestników zaproponowało 400 rozwiązań problemów zgłoszonych przez mieszkańców. Ostatecznie wybrano 3 projekty, które poddano głosowaniu na portalu społecznościowym Facebook. We wszystkich miastach wygrał rekupator, czyli urządzenie zachęcające do sprzątania po czworonogach. Po wrzuceniu do maszyny nieczystości właściciel psa otrzymywał podziękowania i brawa, a jeśli wylosował sekwencję 3 tych samych obrazków, wygrywał piłeczkę. Rekuperatory stanęły na miesiąc w miejscach wybranych wspólnie z przedstawicielami władz miasta i osiedli oraz miejskimi działaczami. Urządzenia spotkały się z pozytywną reakcją, zarówno właścicieli psów, jak i pozostałych mieszkańców.

Drugie życie opon

REDUCE. RYCYCLE. REUSE – te trzy określenia są z pewnością wyznacznikiem trendów, dotyczących kreowania nowych, ekologicznych rozwiązań. Stały się one również tematem warsztatów design thinking firmy EcoPneum, która zajmuje się recyklingiem zużytych opon. Cztery zespoły złożone z architektów, fizyków, strategów i projektantów, miały za zadanie stworzyć rozwiązania dla grup takich jak: dzieci, mężczyźni, kobiety, seniorzy, z wyszczególnieniem obszarów: sport, praca, place zabaw. Punktem wyjścia prac było dobre zrozumienie użytkownika i jego potrzeb, a także stworzenie ekologicznych rozwiązań. Jakie pomysły powstały? Bezpieczne naczynia dla starszych osób, place zabaw, przyrządy na siłownię, to tylko niektóre z zaproponowanych rozwiązań.

Dlaczego warto grać w zielone?

Dlaczego warto wykorzystać design thinking w działaniach na rzecz środowiska i społeczności? – Przede wszystkim ta metodologia pobudza kreatywność, prowadząc do powstania często nietypowych, ale zawsze bardzo konkretnych rozwiązań. Na koniec warsztatów otrzymujemy prototypy przedstawiające ideę działania i funkcjonalności produktu, usługi czy urządzenia. Jednocześnie mają one umocowanie w potrzebach odbiorców, co zwiększa szanse na to, że będą przez nich użytkowane mówi Iwona Gasińska-Mulczyńska z Design Thinkin Poznań, praktyk design thinking od 20 lat, twórczyni programu „Nowy Ład” dla przedsiębiorstw, który na bazie narzędzi metodologii współtworzy systemy komunikacji w polskich przedsiębiorstwach.

O tym, że warto tworzyć ekologiczny wizerunek firmy i wdrożyć w tym celu działania oparte na metodologii design thinking mogą przekonać się uczestnicy projektu „EKO TRENDY – zielony marketing szansą dla polskich MMSP”. W jego ramach 140 przedsiębiorstw z Wielkopolski dowie się ,jak budować wizerunek firmy przyjaznej środowisku i stosować działania proekologiczne, aby uatrakcyjnić ofertę firmy. Jednym z modułów projektu są warsztaty kreatywne „Customer experience i service design thinking”, na których przedsiębiorcy zaprojektują własne ekoprodukty i usługi.

www.deakonsulting.pl/ekotrendy/o-projekcie.html

Podobne posty:

Comments are closed.