Gracz czy nie, nie jest niespodzianką, że ktoś słyszał o World Of Warcraft (WOW), łatwo najbardziej popularnej masowo wieloosobowej grze fabularnej online (MMORPG) dzisiaj.

Stworzony przez Blizzard Entertainment, WOW zadebiutował ponad dekadę temu, w 2004 roku.

Od tego czasu doczekał się siedmiu rozszerzeń, ciągle zmieniającego się świata gry i w szczytowym momencie 12 milionów subskrybentów.

WOW jest zdecydowanie marką, którą trzeba szanować za jej długowieczność w tym świecie, ponieważ przeskakuje zarówno pomiędzy sferą gier, jak i poza nią. Zobaczmy, jak oni to robią!

1. Darmowa Edycja Starter, aby zachęcić graczy i nie-graczy

WOW wprowadza dzisiaj darmową edycję startową dla nowych graczy. Mogą oni grać do poziomu 20 bez żadnych ograniczeń czasowych, a wszystko czego potrzebujesz to darmowe konto Battle.net. Dodatkowo, grę można pobrać w formie cyfrowej.

Chociaż pozwala to nowym graczom jedynie na zapoznanie się z grą, to pozwala im na poznanie tego, co czeka na nich w świecie gry.

Innymi słowy, nowi gracze mogą cieszyć się mnóstwem zawartości za darmo, ale to wciąż zaledwie ułamek całego świata w porównaniu z tym, co można zobaczyć, płacąc za niego.

I nie mówimy tu o modelu freemium czy pay-to-win, z którego korzysta dziś wiele innych gier. Nowi gracze nie będą czuli się pokrzywdzeni lub oszukani. Wiedzą, że sami muszą zrobić krok, jeśli chcą się rozwijać.

Darmowe jest dobre, ale upewnij się, że robisz to w chwili, która tworzy poczucie satysfakcji i sprawiają, że potencjalni klienci chcą więcej.

Co możesz dać swoim klientom za darmo, co daje im dużo treści, z których mogą być zadowoleni? Co możesz dać za darmo, aby potencjalni klienci czuli się usatysfakcjonowani, ale wciąż chcieli więcej?

2. Bardziej wyrozumiała natura dla MMORPG

WOW wszedł na arenę gier z światem, który był bardziej przyjazny dla graczy. To było bardziej "wybaczające" i w zasadzie łatwiejsze.

Gra miała stosunkowo niższe kary. Na przykład, jeśli umarłeś w grze, musiałeś po prostu zacząć od nowa od najbliższego cmentarza jako duch, a następnie znaleźć drogę powrotną do swojego ciała, aby zmartwychwstać.  

Po walce mogłeś się również automatycznie leczyć.

W przeciwieństwie do innych gier w tamtym czasie, była to mile widziana zmiana. Everquest, popularna wtedy gra MMORPG, była bardziej karząca. Kiedy umierałeś w grze, traciłeś ekwipunek i punkty doświadczenia.

Podczas gdy można argumentować, że uczynienie gry łatwiejszą sprawi, że będzie ona mniej "hardkorowa" i atrakcyjna tylko dla casualowych graczy, to ostatecznie podnosi czynnik zabawy w grze, a tym samym jej atrakcyjność dla mainstreamu, co prowadzi mnie do następnego punktu.

3. Mniejsze bariery wejścia dla początkujących graczy z poczuciem satysfakcji

Osobiście, po raz pierwszy zagrałem w WOW w 2005 roku. To była moja pierwsza gra MMORPG w życiu. Popełniłem wtedy wiele błędów i czułem, że gra jest bezlitosna, ale to tylko dlatego, że byłem noobem.

Ponownie odwiedziłem grę w 2010 roku. Byłem zdumiony, jak bardzo gra była przyjazna. Każdy nowy gracz mógł z łatwością wykonać kilka questów w jednym wybranym obszarze i od razu był nagradzany epickim ekwipunkiem, czyli czymś, co kiedyś wymagało wielogodzinnego grindowania.

Można by się spierać, że było to po prostu zbyt łatwe, ale niezależnie od tego, WOW zdecydowanie zwiększyło swoją popularność wśród nie-graczy, dając im poczucie satysfakcji i osiągnięć, gdy dostają nagrodę w grze przy niewielkim wysiłku.

Czy ci się to podoba czy nie, to sprawia, że ludzie są szczęśliwi i pozwala im się dobrze bawić.

Więc czy ułatwiasz to swoim klientom i klientkom? Czy też zmuszasz ich do wykonywania całej pracy?

Stworzenie poczucia łatwości i satysfakcji jest zdecydowanie kluczem do przyciągnięcia klientów dla Twojej marki. Ludzie są zabiegani i odczuwają różnego rodzaju stres. Jeśli stworzysz coś, co sprawi, że poczują, że coś osiągnęli, skutecznie poprawisz im humor.

Czy Twoja marka sprawia, że ludzie czują się dobrze? Czy tworzysz innowacje, które odbiegają od norm obchodzenia się z produktem?

4. Piękne zwiastuny filmowe wykorzystujące nowoczesną platformę

Za każdym razem, gdy WOW wypuszcza nowe rozszerzenie, tworzy do niego niesamowity zwiastun. Możesz zobaczyć wszystkie z nich tutaj na YouTube.

Podobnie jak w Hollywood, ich wartości produkcyjne są na najwyższym poziomie.

Być może twoja marka nie może sobie pozwolić na tak wysokie wartości produkcyjne, ale chodzi o to, że możesz odkryć inne medium do promowania swojej marki. A z YouTube, to jest twoja platforma, aby popchnąć go do przodu.

I nie ma żadnych wymówek dla niego. Nawet jeśli nie możesz wydać na animację CGI czy profesjonalnych aktorów, to i tak możesz coś stworzyć w mediach społecznościowych. Wystarczy być kreatywnym, np. Mobile Legends pozyskało influencerów, którzy zagrali i opowiedzieli o ich grze w swoich reklamach.

World of Warcraft / odcinek South Park

5. Współpraca z South Park w celu stworzenia czegoś nowego i innowacyjnego

W 2006 roku Matt Stone i Trey Parker współpracowali z firmą Blizzard, aby stworzyć cały odcinek oparty na samej grze.

Zatytułowany "Make Love, Not Warcraft" odcinek zdobył nagrodę Emmy. Nie trzeba dodawać, że dotarł on zarówno do fanów South Parku, jak i do widzów telewizji głównego nurtu.

8. Pozyskanie celebrytów do wczesnej reklamy gry

W jednej reklamie z wczesnych dni WOW znalazło się kilka gwiazd, które wystąpiły w reklamie, w tym Mr. T, Jean Claude Van Damme i Verne Troyer. To było zrobione, gdy Vanilla WOW, oryginalny WOW bez żadnych rozszerzeń został wydany.

Pozyskanie gwiazd jest małą sztuczką, aby odwołać się do większości ludzi, ponieważ są one już rozpoznawalne influencerów.

Dzisiaj, nie potrzebujesz nawet gwiazdy z Hollywood. Wystarczy zdobyć influencera z nowej platformy medialnej. Odwołaj się do ich publiczności i wykorzystaj je.

Pozyskujesz znanych celebrytów czy influencerów? Czy namawiasz ich do wypróbowania Twojego produktu na żywo? Zrób to.

9. Pozwalając światu ewoluować zarówno dla nowych jak i weteranów

Z ponad dziesięcioletnim stażem, WOW ciągle ewoluuje, aby zarówno nowi jak i weterani byli mile widziani. Innymi słowy, Blizzard stara się dbać o wszystkich:

  • Nowe rozszerzenia dodawane w odpowiednim czasie, od The Burning Crusade do Legionu, z których każde dodaje nowe światy, funkcje i zwiększa level cap.
  • Łatki, które konsekwentnie naprawiają grę i jej błędy.
  • Zmiana metody darmowej wersji próbnej (wcześniej była to 10-dniowa wersja próbna).
  • Dodanie nowych raidów dla hardcorowych graczy.
  • Możliwość kupowania czasu gry za walutę w grze, czyli WOW Token.
  • Przejrzystość i prostota zarówno dla nowych jak i powracających graczy.

Warto przeczytać