Home » Reklama » Outdoor umiera – czy to stwierdzenie jest autentyczne?
Wrz
02

Outdoor – co kryje się pod tym pojęciem? Czy tylko billboardy i plakaty, które codziennie spotyka się na ulicach? A może outdoor oznacza coś więcej, coś niestandardowego, wykraczającego poza zwykłą, sztampową reklamę? Dziesiątki razy zadawałem sobie pytanie – czy outdoor umiera? Analizowałem statystyki, śledziłem tendencje kierunku zmian, rozmawiałem z naszymi klientami o ich odczuciach. Teraz już znam odpowiedź na to pytanie – outdoor nie umiera, umierają nieprzemyślane kampanie wielkopowierzchniowe – mówi Robert Dąbrowski, założyciel firmy Recevent.

Czy outdoor rzeczywiście umiera?

Biorąc pod uwagę wydatki na reklamę outdoorową, nie widać tendencji spadkowej. Wręcz przeciwnie, pomimo ogólnego zmniejszenia budżetów reklamowych, promocja zewnętrzna utrzymuje swoją silną, kilkuprocentową pozycję na rynku. Co ciekawe, coraz większa część budżetu jest przeznaczana na „kreatywny outdoor”, który jest droższy od standardowego. Reklamodawcy zaczęli też zauważać potencjał lokalnych działań OOH.Z tego wniosek, że nośnik reklamowy, jakim jest internet, nie zyskuje kosztem outdooru, ale radia i telewizji.

Działania OOH są od wielu lat stałą częścią budżetu reklamowego. Skąd zatem biorą się kontrowersje wokół promocji zewnętrznej? Głównym powodem są nieprzemyślane działania promocyjne, które negatywnie wpływają na postrzeganie outdooru i upowszechnianie się stwierdzenia, iż outdoor umiera. Na czele negatywnych przykładów stoją drogie kampanie krótkoterminowe z nieefektywnymi kreacjami graficznymi. Mało interesujące projekty, zbyt duża ilość informacji oraz słaba jakość wykonania również nie wpływają pozytywnie na postrzeganie reklamy zewnętrznej. Dodajmy do tego burzliwe dyskusje dotyczące ograniczania reklam zewnętrznych przez przepisy prawne i w efekcie otrzymujemy informację, że outdoor jest postrzegany przez społeczeństwo, jako wymierająca forma promocji.

Jak zatem wygląda rynek reklamy zewnętrznej w Polsce?

Rynek reklamy zewnętrznej nie jest oparty wyłącznie na domach mediowych oraz sieciach specjalizujących się w wynajmie miejsc na nośnikach własnych. Klient ma też możliwość skorzystania z usług takich firm jak Recevent, które realizują kampanie szyte na miarę, dostarczają gotowe rozwiązania projektowe oraz budują systemy dedykowane konkretnej kampanii. Klienci coraz częściej doceniają fakt, że spersonalizowana kampania reklamowa jest wprawdzie droższa, jednakże budżet na nią przeznaczony, jest dużo efektywniej wydawany. Są to firmy, które nie chcą realizować szybkiej kampanii na gotowych rozwiązaniach, ale wraz z agencją OOH opracowują długoterminową strategię promocyjną, wymagającą szerszej perspektywy działania.

Podstawowym czynnikiem decydującym o wyborze formy outdooru, jest założony przez reklamodawcę cel. Firmy, które promują dobra codziennego użytku, takie jak odzież czy żywność, nie zastanawiają się nad długą strategią reklamową pojedynczych produktów. Ich celem jest kampania szybka, wielkozasięgowa, pokazująca ofertę na możliwie jak największej liczbie nośników. Inaczej to wygląda u klientów, którzy praktykują świadomy outdoor, będący stałym elementem w strategii promocyjnej. Oni inwestują w dedykowane rozwiązania, z których czerpią ogromne korzyści. W Recevent przeważnie realizujemy kampanie, których głównym celem jest dotarcie do określonej grupy docelowej, wsparcie działań lokalnych, czyli wykorzystanie specyfiki miejsca oraz budowanie długofalowej relacji z odbiorcą poprzez rozwijanie więzi lokalnych.

Jaką drogę powinny obrać działania OOH, aby stać się nieodłącznym elementem każdej kampanii oraz zyskać w oczach społeczeństwa?

Dla mnie oczywistym i wymaganym kierunkiem jest przede wszystkim kreatywność. Reklamy outdoorowe powinny wzbudzać coraz większe zainteresowanie oraz wchodzić w interakcje z użytkownikami, zaprzyjaźniać się z nimi. Jest to wyzwanie przede wszystkim dla reklamodawców, a dokładniej osób decyzyjnych w zakresie marketingu, ponieważ to klient musi chcieć zmienić sztampową reklamę zewnętrzną w kreatywną, poświęcić na nią więcej czasu oraz środków finansowych. IPR – Indywidualizuj Personalizuj Regionalizuj, to nasze hasło przewodnie, które mamy nadzieję, będzie przyświecało naszym klientom oraz realizowanym przez nas kampaniom outdoorowym.

Idealia Sp. z o. o

Podobne posty:

Comments are closed.